Free cookie consent management tool by TermsFeed Update cookies preferences

Állami vagy magániskola? Hova tovább?

Többségünk bizonyára állami intézményben nevelődött. Napjainkban azonban egyre többen fontolgatják milyen iskolába íratják gyermeküket. Vajon manapság a két szélsőséget képviseli-e az állami és a magániskola? Miben jobb egyik a másiknál? Tényleg megvalósulnak a meghirdetett célok?
Állami iskolában sokan tanulnak kis helyen egyfélét egyféle módon. Ez a közoktatás, ahol a differenciált tanítás eszméje a valóságban szegregáció. Egy vélemény, egy cél, ahogy Mária Terézia is megálmodta 1777-ben. Anyagi előnye az, hogy nincsen tandíj.

Azt nyilván kitalálták már, a magániskolákban perkálni kell, de keményen. Felső középrétegtől felfele vezet az út a társadalmi ranglétrán. Kizárólag kiváltságos körülményekkel rendelkező gyerekek vehetik igénybe a magánintézményi oktatást.

Azonban kinek az igénye a kicsiké vagy a nagyoké, hogy innen szemlélje a kis nagyvilágot a csemete?
Előnye a nem az állam által fenntartott iskoláknak, hogy kis létszámú az osztály, több figyelem jut minden tanulónak, jobb az érvényesülési lehetőség, eltérhetnek a központi kerettantervtől, szabad a tankönyvválasztás, a pedagósusi kar nagy létszámú, a tehetséget gondozzák, különórákkal segítik felzárkózását vagy kibontakozását, a speciális tanulási igényűt befogadják és nem utolsósorban együttműködnek a szülőkkel. Maga az álom. A Zsolnai, Montessori, Rogers, Waldorf pedagógia megvalósulása azonban a működtetőt terhelő felelősség.

Ha megengedhetik maguknak a családok a választást miért döntenek mégis a közpénzekből finanszírozott oktatási forma mellett. Egy nagyobb országban multikulturális közösség alakulhat ki. Toleráns felnőtté válik az itt felnövekvő gyerek. Az etnikai sokszínűség mellett gazdasági különbségek szemtanúja lehet. Megtanul alkalmazkodni, nagyobb az esélye annak, hogy el tudja fogadni a tőle bármely szempontból eltérő embertársait. Az egyenlőtlenséget lerombolhatja vagy mélyítheti. Lehetőséget nyújt a társadalmi felemelkedéshez, ha a pedagógusok kellőképpen felkészültek és lelkesek.

Ami az egyik előnye, a másik hátránya és fordítva is igaz. Az Oktatási Hivatal Közoktatási adatai azt támasztják alá, megnőtt az igény a nem államilag fenntartott oktatás iránt és ezzel együtt az alapítási kedv is.
Jó-e a gyereknek? Hol van az aurea mediocritas, vagyis az arany középút?  

Mi a véleményed? Írd meg!

Mit szólnál extra kedvezményekhez?
AkcióSzállás - hotelkupon, wellnesskupon
Kövesd Facebook oldalunkat:
Iratkozz fel hírlevelünkre:
0 kedvenc
Fel